Geld binnenhalen voor je bedrijf kan op veel manieren. Crowdfunding is tegenwoordig steeds meer in trek. Wat is dat eigenlijk en hoe werkt crowdfunding?

Crowdfunding betekent dat meerdere mensen, vaak particulieren, samen een financiering mogelijk maken. Doordat bedrijven via platformen zakelijk lenen biedt crowdfunding dus een alternatief voor mkb-financieringen.

Letterlijk betekent crowdfunding: geld binnenhalen bij het grote publiek. Je vertelt in grote lijnen over je nieuwe idee of dienst en vraagt zoveel mogelijk mensen of zij daar geld in willen steken. Dit doe je via een online crowdfundingplatform waar je een crowdfundingcampagne start.

Crowdfunding Stevelink Bedrijfsadvies

Waarom kiezen voor crowdfunding?

Je hebt financiering nodig voor je bedrijf omdat je uitbreiding van je onderneming overweegt of een nieuw product wilt lanceren. Een realistisch groeiplan en een bedrijfsscan of businesscase kunnen behulpzaam zijn bij de aanvraag van een financiering.

  • Met een crowdfundinglening ben je minder afhankelijk van een bank als financier.
  • Een crowdfundingcampagne kun je inzetten als marktonderzoek voor een nieuw product of dienst. Of als marketingcampagne voor je bestaande bedrijf.
  • Betrokkenheid van de investeerders. Investeerders hebben interesse in je bedrijf en crowdfunding is voor investeerders laagdrempelig. Het is voor hen een interessant alternatief voor een spaarrekening of beleggingsrekening.
  • Met crowdfunding ontstaat er een band tussen je bedrijf en de mensen die er geld in steken. Zij worden fans, ambassadeurs en trouwe klanten.

Hoe werkt crowdfunding?

Adviseur crowdfuncing

Stel samen met jouw adviseur een plan op

Investeerders crowdfunding

Bepaal de vergoeding voor de investeerders

Crowdfundingsplatform

Kies een crowdfundingplatform en zorg voor een goede pitch

Crowdfundingscampagne

Mobiliseer je netwerk en start je crowdfundingcampagne.

Voordelen van crowdfunding

1. Zichtbaarheid creëren
Het proces van crowdfunding is feitelijk een grote marketingcampagne. Je hebt een groot aantal investeerders nodig en deze potentiële investeerders moet je zien te overtuigen om het uiteindelijke doelbedrag op te halen. Het overtuigen van je potentiële investeerders doe je door middel van een aantrekkelijke pitch en het inzetten van social media. Ook is het verstandig om familie en vrienden te vertellen over je plannen want ook zij zijn potentiële investeerders.

Investeerders willen daarnaast uiteraard ook dat het project slaagt, dus zullen eveneens hun uiterste best doen om het project onder de aandacht te brengen bij hun kennissenkring. Dit alles zorgt natuurlijk voor een enorme boost van de zichtbaarheid van je onderneming. En meer publiciteit betekent uiteindelijk weer meer klanten.

2. Gebruikmaken van het netwerk
Een van de grootste voordelen van crowdfunding ten opzichte van de traditionele financiering is de betrokkenheid van de investeerder. Bij crowdfunding is de betrokkenheid van investeerders vele malen groter en kunnen investeerders worden beschouwd als fans of ambassadeurs. Het commercieel belang van een betrokken groep fans voor je onderneming is groot. Een betrokken groep fans betekent ook dat je een beroep op ze kan doen wanneer je iets nodig hebt. En je zult versteld staan van de mogelijkheden.

3. Testen van belangstelling voor nieuwe product of dienst
Crowdfunding is ook een geschikte manier om te testen hoe jouw product of dienst wordt ontvangen. Het voordeel is dat een mislukte crowdfundingcampagne geen financiële strop met zich meebrengt. Hooguit ben je de plaatsingskosten voor het platform kwijt. Het slagen of falen van een campagne kan dus een goede indicator zijn of er belangstelling is voor jouw project of dienst.

4. Het ontvangen van feedback
Naast het doen van marktonderzoek, waarin je kan testen of er interesse in je product of dienst is, heeft crowdfunding ook als bijkomstig voordeel dat je feedback kan ontvangen. Bijna alle crowdfundingplatformen bieden (potentiële) investeerders tegenwoordig de mogelijkheid om reacties te laten plaatsen. De feedback die je ontvangt is doorgaans van grote waarde. Immers heb je de mogelijkheid om tijdens de campagne nog dingen bij te sturen. Wellicht vinden potentiële investeerders je timing niet goed of zijn de tegenprestaties (rewards) niet aantrekkelijk genoeg.

5. Opstap tot een grote investeerder
Het laatste voordeel van crowdfunding heeft te maken met het trekken van de aandacht van grote kapitaalkrachtige investeerders. Een succesvolle crowdfundingcampagne zal de opinie over je bedrijf of project enorm positief beïnvloeden. Je bewijst namelijk dat er vraag is naar je product of dienst en je hebt een trouwe schare fans gecreëerd. Niet alleen heeft een succesvolle crowdfundingcampagne tot gevolg dat de traditionele kredietverstrekkers je nu opeens wel zien staan, het kan ook een opstap zijn tot een serieuze private investeerder. Dergelijke business angels kijken vaak eerst de kat uit de boom voordat zij tot een investering overgaan en kiezen alleen de startups met de hoogste potentie. Een succesvolle crowdfundingcampagne kan hierin dus aandacht trekken.

Kortom, crowdfunding brengt vele extra voordelen met zich mee, die je niet hebt bij traditionele financiering.

Contact

Heb je financiering nodig of heb je vragen over de mogelijkheden van crowdfunding voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.